TWEE GENERATIES HSE MANAGEMENT
Bij Ballast Nedam Industriebouw volgt de talentvolle Romy Rellum haar collega Bas
Kleinjan op als Health, Safety and Environment (HSE) manager. Daarmee waait er
een frisse wind door de organisatie. In Europoort Kringen praten beiden over de
overdracht van kennis, digitalisering, de meerwaarde van de mascotte Bas Ballast én
het introduceren van een vrouwenlijn in persoonlijke beschermingsmiddelen (PBM).
Persoonlijk contact
Groei
Samenwerken
Door samen te werken en gezamenlijk ervaringen te beleven wil Rellum van Kleinjan leren. “Geen situatie is voorspelbaar. Soms komen we terecht in een nieuwe situatie die we samen beetpakken. Ik probeer van de werkwijze van Bas te leren en heb baat bij zijn netwerk aan contacten. Al doende leert men”, zet ze uiteen. Rellum stipt een voorbeeld aan: “Ik werd gebeld over een EHBO-incident op een van onze projecten. Dit was mijn eerste incident. Ik vroeg Bas om hulp, waarna we dit samen hebben opgepakt. We zijn naar het project gegaan en hebben een onderzoek opgestart. We hebben onderzoeksgesprekken gevoerd, interviews gedaan en hebben samen een rapport opgesteld. Bas heeft mij meegenomen in de werkwijze van hoe Ballast Nedam Industriebouw omgaat met haar incidenten.”
Digitalisering
Bas Ballast
Haar komst leidde ook tot een andere vernieuwing. “Op het gebied van HSE wordt veel gewerkt met offline communicatie, zoals posteracties. Ik heb gekeken naar andere vormen van communicatie, hieruit ontstond het idee voor de mascotte ‘Bas Ballast’. Bas Ballast is een animatie die wij op verschillende wijze inzetten. Dankzij Bas Ballast is veiligheid zichtbaarder, begrijpelijker en toegankelijk voor iedereen. De kracht van Bas Ballast zit in de herhaling, de herkenning, de video’s met weinig woorden en de beeldende animaties.” De mascotte draagt eraan bij om alle nationaliteiten, culturen en talen te bereiken en dezelfde boodschap mee te geven. Door de QR-code te scannen, word je naar een online video geleid. Het online platform maakt het bereik van de campagne ook meetbaar. De mascotte draagt niet voor niets de naam Bas Ballast, hij is vernoemd naar en ter ere van Bas. “Zo is Bas altijd aanwezig in onze organisatie, ook als hij straks met pensioen is.” Hijzelf zegt het een hele eer te vinden en ziet het als een stuk waardering voor zijn werk bij Ballast Nedam Industriebouw. Bas Ballast is dit najaar gepresenteerd. De ‘echte’ Bas transformeerde in een video tot de mascotte Bas Ballast. Komend jaar wordt de campagne afgetrapt met een belangrijk onderwerp in de industrie: ‘de negen life saving rules’.